I dagens Sverige är anarkismen en ökänd ideologi. Dels har anarkister en gammal terrorstämpel hängande över sig från den tid då de tänkte sig att revolutionen skulle bli möjlig genom att skjuta eller spränga kungar, presidenter, kapitalister och andra snyltare. Vilket var en ganska vanlig metod runt förra sekelskiftet.Förutom terrorstämpeln finns det något som skrämmer allmänheten mest: motståndet mot staten. Sverige är ett land där förtroendet för staten är enormt högt. Kanske högst i världen? Det har delvis med att göra att den svenska staten inte har för vana att gjuta fast regimkritiker med fötterna i betongblock och dumpa dem levande i havet.Vad är staten?Den svenska staten verkar alltså med internationella mått mätt hyfsat schysst. Men om vi ska diskutera staten måste vi först reda ut lite grann vad den är för något. För det första måste vi klargöra att staten och samhället är två olika saker. Människor är sociala varelser och har troligtvis alltid levt i samhällen. Dessa organiserade samhällen fanns och finns fortfarande oberoende av staten.På 1600- och 1700-talen var det populärt bland filosofer, och andra män som trodde att de var smartare än andra, att anse att staten tillkommit genom ett så kallat ”samhällskontrakt”. De menade att människor frivilligt underkastat sig en härskare och sålt sin frihet för att bli beskyddade av en stark man. Innan detta samhällskontrakt skulle människorna ha levt i små kärnfamiljer som slogs mot varandra, det ansåg bland andra den engelske filosofen John Locke.Den ryske anarkisten Piotr Kropotkin och många andra med honom, ansåg att människan inte har uppfunnit samhället, utan att samhället fanns före människan. Förutom några rovdjur så lever de allra flesta djur i samhällen. Klanen eller stammen var enligt Kropotkin den form människor levde i innan den så kallade ”civilisationen” kom till. Kärnfamiljen är ett långt senare påfund. Så även staten.Enligt många anarkisters sätt att se börjar nationalstatens historia någon gång med de första kungadömena. Furstar sög ut enorma rikedomar från ett svältande folk i brutala envälden, och under medeltidens feodala system. Monarkierna reformerades genom borgerliga revolutioner till republiker med valt statsöverhuvud, president. Ståndsriksdagen, en hierarkisk indelning mellan präster, adel, borgare, och bönder, kom till. Den reformerades i sin tur, vi fick enkammarriksdag och allmän rösträtt år 1921. Det har också gjorts försök att skapa arbetarstater, som Sovjet, men de har ganska snabbt blivit statskapitalistiska och fortsatt att förtrycka folket liksom de tidigare härskarna gjort.Så fick vi dagens västerländska representativa ”demokratier”, den så kallade parlamentarismen. Det system som nu ständigt marknadsförs av västerlandets makthavare som den enda formen av demokrati, men som denna kortfattade historieskrivning visar är det ju ingenting som säger att vi inte kan gå längre och låta alla människor vara med och bestämma. Istället för som nu, lägga all makt i händerna på ett privilegierat fåtal riksdagsmän som ser politiken som en karriär och har månadslöner på runt 60 000 kronor. Hur tror vi att en sådan höginkomsttagare ska kunna representera oss som tjänar en fjärdedel så mycket?Vad gör staten egentligen?Socialdemokraterna har suttit vid makten nästan oavbrutet i 70 år. Det är deras historieskrivning vi matas med i skolan. Bland annat har vi fått lära oss att det är den socialdemokratiska staten som gett oss rösträtt, barnbidrag och sjukpenning. Trots att i princip alla dessa förmåner, den så kallade fördelningspolitiken, sociala förmåner, demokratiska rättigheter som yttrandefrihet med mera, är reformer som arbetarrörelsen, kvinnorörelsen och folk i allmänhet har kämpat sig till. Den socialdemokratiska staten förvaltar de rättigheter och den trygghet som vi tvingat fram. De har nu också börjat avveckla delar av dem. Om den socialdemokratiska staten verkligen ville tjäna folket skulle den ha sett till att vi alla fick samma trygghet och lika villkor. Det vill säga den borde avskaffat kapitalismen i Sverige för länge sedan.Den svenska staten hotar inte Wallenberg och de andra storägarna. Tvärtom, staten skyddar svenska företag, när banker och stora industrier hamnar i kris går staten in och betalar deras skulder för att de ska stanna kvar i landet. Det finns mängder av exempel på hur staten hjälper kapitalisterna att suga ut folket. Till exempel är det fullt lagligt att de som äger företag stjäl vinsten av de anställdas arbete, det Marx kallade mervärde. Vilket företagen gör hela tiden genom att betala så låga löner som möjligt till oss arbetare. Även i statlig, kommunal, och landstingets tjänst är löneskillnaderna stora mellan golvet och chefen. Staten anser alltså inte att alla människor har lika värde.KontrollsystemenAnarkismens analys handlar om att vårt samhälle styrs av en övergripande myt. Den myten är att hierarkier och auktoritet är nödvändigt, för att inte säga naturligt. För oss anarkister är staten idén om auktoritet i sin yttersta form. I staten koncentreras makten. Staten är en gigantisk patriark med våldsmonopol, som inte får ifrågasättas. Och den ifrågasätts inte i Sverige. Vi ifrågasätter andra auktoriteter, som mannens makt över kvinnan, familjefaderns roll, chefen, kyrkan och kapitalisterna. Men inte staten. Det är liksom för stort för oss svenskar. Hur blev vi så fogliga?Som anarkister ser vi hur inriktat svenska staten agerar för att snärja oss till lojalitet. Staten är en gigantisk centraliserad kontrollapparat. Genom sina institutioner formar, tvingar och kontrollerar staten människor till att leva på ett visst sätt, och bevarar på så sätt den rådande ordningen och sin egen auktoritet. Dessa institutioner är skolan, universitetet, psykvården, arbetsförmedlingen, armén, fängelserna och många fler.I skolsystemet uppfostras vi till den ideala medborgaren som inte ifrågasätter ordningen och vet sin plats. Syokonsulenter slussar in flickor från arbetarklassen till vårdprogrammet och killarna till fordon och teknisk. Medelklassens barn råds att gå samhälle eller naturprogrammet. På universitetet utbildar staten oss till de arbetsuppgifter som näringslivet för tillfället behöver för att få mer vinster. Genom studielån binder staten medborgarna till livslångt beroende och lojalitet. Det är inte många studenter som vet att om de en dag flyttar utomlands för att jobba, så måste de betala av 20 procent av sin lön till Centrala studiestödsnämnden. Vilket i praktiken låser dem till att fortsätta arbeta i Sverige.På arbetsförmedlingen får vi sedan veta vår plats när vi bemöts med en nedvärderande attityd. Vi ska skämmas för att vi inte är produktiva och sätts i tvångsåtgärder som aktivitetsgarantin och meningslösa ”söka jobb-kurser” mot en låg ersättning (Alfakassan ligger på 4500 kronor i månaden, en summa som i princip är omöjlig att leva på).Den som vägrar disciplineras in i detta system och lever på ett alternativt sätt, stjäl eller organiserar sig politiskt, riskerar att stämplas som kriminell, eller i många fall även som psykiskt sjuk, borderline eller deprimerad. Då skriver läkarna raskt ut dövande mediciner som ska dämpa det uppror som egentligen är en sund reaktion på en sjuk värld.Värnplikten är en disciplinåtgärd som är ett bra exempel på hur staten lurar oss in i sitt system. Nationalstaten är i sig ett rasistiskt påhitt. Att de människor som bor innanför en viss linje ska ha andra rättigheter än de som bor utanför är ju ganska konstigt. För att försvara sina gränser har stater arméer. Staten tvingar unga män att gå ut i krig och försvara de godtyckliga linjer som makthavarna har ritat upp. På historielektionerna i skolan ägnas mycket tid åt att läsa om hur spännande och hjältemodigt det är dem krig. När killarna mönstrar är de 17 år. Vid den åldern har de allra flesta inte klart för sig vad det innebär att göra lumpen, så att de kan protestera. Även i fredstid är armén till stor skada. Försvaret kostar statsbudgeten 40 miljarder om året. Det är lika mycket som vården. Den senaste tiden har dessutom flera unga män dött när de gjort värnplikten i Sverige. Helt i onödan.Statens straffmonopolDen yttersta åtgärden för dem som verkligen vägrar inordna sig i systemet är fängelse. Om en vanlig medborgare kidnappar en annan person döms hon eller han för olaga frihetsberövande till ett långt fängelsestraff, men det som staten gör då är ju att i sin tur frihetsberöva kidnapparen. Det finns dock ingen som straffar pappa staten. För staten är den högsta makten, som gör som den vill. För att skydda sig och den rådande ordningen har staten en polis. Polisen har monompol på att använda våld. Det som andra döms till långa straff för, som misshandel, ingår i polisens arbetsuppgifter. Under EU-toppmötet i Göteborg begick polisen övervåld och grova kränkningar mot mängder av människor. Flera unga personer fick långa straff för att ha kastat sten, medan ingen polis dömdes. De höga straffen kommer sig av att de som demonstrerade var kritiska mot den svenska staten, EU och deras kapitalistiska politik.Staten själv kriminaliserar sina kritiker. Är det inte något konstigt med ett system som till varje pris vill bevara sig självt? Om nu verkligen staten vill oss alla väl, varför får vi då inte möjlighet att utveckla ett samhällssystem som är mer jämlikt och schysstare än det vi har nu? Det är här staten verkligen avslöjar sin antidemokratiska sida. Staten är konservativ till sin natur, eftersom den vill bevara sig själv. Att staten är auktoritär bevisas tydligt av just det som beskrivs ovan: det är olagligt att vara emot staten, men du kan visserligen, som här, skriva att du är emot staten, men du får inte vidta några åtgärder för att bli av med den. Det räknas som ett mycket allvarligt brott och kallas uppvigling, brott mot rikets säkerhet eller högmålsbrott.Staten vill också bevara sig själv därför att makthavarna har intresse av det. Politiken är en karriärväg, som leder till hög lön. Bakunin myntade det numera berömda anarkistiska mottot ”makt korrumperar”. Han skrev: ”Ingenting är farligare för en människas privata moral än vanan att leda. Denna demoralisering kommer sig av två känslor som finns i makten, nämligen föraktet för massorna och överuppskattningen av de egna meriterna”. Svenska exempel på den analysen är de mängder av politiker och högt uppsatta personer som svinnar med kvitton, går på porrklubb, ordnar fester på skattebetalarnas bekostnad, ger sig själva pensionsavtal på flera miljoner kronor och så vidare.Staten tar ifrån oss människor vårt ansvar, eftersom den talar om för oss vad som är rätt och fel. Indoktrineringen är livslång. Staten finns med i varje steg vi tar, bokstavligen från vaggan till graven. Vi kommer ingenstans utan våra personnummer. Allt kontrolleras, det går att se exakt vad du gjort och hur du rör dig i landskapet, genom dina uttag på bankomaten, vad du läser på Internet, din mobiltelefon avslöjar var du befinner dig och vem du talar med, övervakningskamerorna registrerar dig. Värst av allt är kanske just det att statens värderingar har blivit dina värderingar. De flesta av oss kan inte ens tänka sig hur samhället skulle se ut utan staten. Ja, den regerar oss som om den vore gud och vi en hukande församling. Därför får vi så dåligt självförtroende att vi inte tror att vi klarar oss utan pappa staten. Men det har gått förr, så varför skulle det inte gå nu?Hur skulle det gå?Vem skulle skydda oss mot brottsligheten om staten inte fanns? Det är en vanlig fråga som anarkister får. I en anarki finns ingen kapitalistisk egendom eller privat egendom i den bemärkelse vi har idag. Därför försvinner ekonomiska brott som stöld, rån, förskingring med mera. I ett anarkistiskt samhälle skulle alla dela lika på jordens tillgångar. De enorma klassklyftor som finns idag skulle inte längre finnas. Tillgång till mat och husrum skulle vara en mänsklig rättighet. Därför skulle det råda en annan harmoni i samhället. Harmoniska människor är inte så benägna att gåra andra illa.Men våldsbrotten då? Människan är en social varelse, även om kapitalismen försöker göra oss maximalt individualistiska. Gemensamma intressen och empati gör att vi samarbetar. Samvete och ansvarskänsla gör att de allra flesta människor inte vill skada andra. Majoriteten av alla brott uppkommer på grund av de sociala orättvisorna och de normer som staten bevarar. Arbetslöshet, klasskillnader, fattigdom, habegär, patriarkala normer och värderingar som signaliserar den starkares rätt. Om fadern slär barnen är det klart att barnen slär varandra. Om staten utövar väld är det inte så konstigt att medborgarna gör det. Signalen som statens polis och militär ger är att den starka har rätt att begä övergrepp på den svagare. Inte sä konstigt då att människor anser sig ha rätt att plåga och döda djur. Klart att män tror att de har rätt att våldta kvinnor i ett sådant samhälle. Dessutom blir de ju inte dömda för det. Det skulle får åvrigt vara omöjligt att låsa in alla män som begått våldtäkter för att de är så många att de inte skulle få plats i fängelserna. Straff är inte lösningen på samhällets problem. Självklart vill den som blir straffad av staten straffa samhället tillbaka och fortsätter att begå brott.Visst skulle det även i ett anarkistiskt samhälle finnas risk för att människor gör andra illa. Då måste ju alla tillsammans komma på sätt att hindra dem från att göra det. I ett anarkistiskt samhälle har alla människor ansvar för att skydda varandra och diskutera med den som gör andra illa, så att den förstår att det inte är bra. På samma sätt som vi idag förklarar för barn att de inte ska slå andra. Kortfattat kan det väl sägas att det skulle fungera bättre med vård och psykologhjälp än med inlåsning och kränkningar.Vad gör vi?I den här artikeln har jag försökt förklara hur hjärntvättade vi svenskar är av staten. Hela livet får vi inpräntat i oss att vi är beroende av den och om vi sätter oss upp blir vi straffade. Den ryske anarkisten Bakunin formulerade det så här: ”Staten är inget annat än regelmässig och systematiserad dominans och exploatering. Att välja någon annan att styra sig är att erkänna sin egen underlägsenhet”. Självklart behöver vi någon form av fördelningsorgan, strukturer för att organisera samhället, men dagens stat är så otroligt mycket annat. Det är en odemokratisk maktkoloss, som stöttar kapitalismen. Det är nödvändigt att göra uppror mot statsmakten. För att skapa att demokratiskt samhälle och för att ha kvar vår egen värdighet som individ.En liten lista med exempel på några av statens grova brott:- Tortyr av och dråp på asylsökande genom att systemet driver dem till självmord eller skickar tillbaka dem till en säker död. Nekande av vård till apatiska barn med mera. Här har svenska staten dömts flera gånger av FN:s tortyrkommitté och kritiserats av Amnesty.- Polisens misshandel, mordförsök och mord på till exempel Osmo Vallo, Idris Demir och Hannes Westberg.- Utsugning av fattiga länder genom accepterande och stöttande av svenska företag. Ericsson som sålde övervakningsutrustning till Argentinas diktatur, Lundin Oils i Sudan, ABB:s oljeexploatering i Irak och Saudiarabien. Astra Zeneca som driver patent på mediciner. IKEA och H&M, antifackliga företag som anlitar barnarbetare i Asien. Volvo som säljer lastbilar till Israels försvarsmakt. Bofors som säljer minor till USA:s armé och vapen till Indien. Detta accepterar den svenska staten.- Bevarandet av klasskillnader.- Statens toppmän och politiker blir rika på vår bekostnad.- Förnedring av arbetslösa genom aktivitetsgaranti och kontroll.- Utförsäljning av gemensamt ägda institutioner som driften av kollektivtrafiken. Privatisering av radio, vatten etcetera.- Staten tjänar pengar på alkoholismen och spelberoendet genom Systembolaget och sitt spelmonopol. Dubbelmoralen är sanslös. Dels lägger de pengar på att vårda alkoholister, dels låter de sitt eget fåretag AB Vin & Sprit utveckla alkoläsk och smaksatt vodka som lockar ungdomar att börja dricka.- Vanvård av gamla, sämre skola, samhällets gemensamma ansvar som staten missköter genom att lägga ut det på entreprenad till konkurrerande företag.- Ökande kontroll och övervakning av individer. Se Thomas Bodströms senaste förslag om att SÄPO ska ha rätt att göra husrannsakan i hemlighet och beslagta saker utan misstanke om brott och utan att meddela personen. Förslagen innefattar också rätt att lyssna av telefonsamtal och att spara e-mail och sms i ett år.- Maskeringsförbudet som trädde i kraft vid årsskiftet. Staten argumenterar så att den som har rent mjöl i påsen inte har något att vara orolig för. Vad det innebär med rent mjöl bestämmer staten.Vad spelar staten för roll i ditt liv?Hur organiserar vi oss utan stat?
Sonia Hedstrand - http://www.anarkistisktidning.org/index.php?menuitem=huvudsida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar